Dnes se podíváme na časté dotazy zkušebních komisařů při závěrečné zkoušce z technické části. Může se stát, že se naučíte pilně všechny otázky z učebnice, ale nějaký komisař se zeptá na nějakou zvídavou otázku. A přesně tyto otázky se snažíme shromažďovat a nyní je Vám touto formou poskytnout.

Pojistky

  • Jak je rozeznáme?
  • Jakou zvolit, když nemáme stejnou hodnotu? Nižší - vyšší?
funkce_pojistek_v_elektricke_soustave_vozidla.jpg

V učebnicích je uváděno, že pojistky rozeznáme podle barev, avšak tato odpověď dle některých komisařů nemusí být úplná. Mohou Vás zaskočit faktem, že když si pojistky koupíte u „Ťamanů”, tak se barvy můžou lišit. Proto je nutné říci, že pojistky se uvádí v ampérech a mají každá svou hodnotu.

Pokud se nám náhodou stane, že v autě nemáme pojistku stejné barvy nebo stejné hodnoty, můžeme pojistku vyměnit, ale pouze za nižší hodnotu! V opačném případě při zkratu by nám auto mohlo vyhořet.

Povinná výbava

  • Co kontrolujeme u lékárničky?
  • Co použít místo rezervy?
  • Jaký má tlak rezerva?
  • Kdy používáme trojúhelník?

Zdánlivě nejlehčí otázka se může stát těžkou při položení těchto otázek. Nás však už nezaskočí. U lékárničky je důležité kontrolovat datum platnosti, jelikož obsah podléhá zkáze.

Místo rezervy se dá použít i přípravek (sprej) pro bezdemontážní opravu. Avšak tento přípravek se dá použít jen tehdy, pokud to výrobce vozidla povolí. I zde platí, že po aplikování musíme co nejdříve dojet do servisu.

Důležité je vědět, že rezerva je natlakovaná na co největší možnou hranici povolenou výrobcem vozidla.

Setkali jsme se s faktem, že u trojúhelníku nestačí říci, že se položí za auto 50 - 100 metrů. Komisař navrhne 3 možnosti nastavení trojúhelníku:

  1. Na dálníci - 100 metrů.
  2. Mimo obec - 50 metrů.
  3. V obci - Záleží na okolnostech!

Může se stát, že auto v obci zastaví 10 metrů za křižovatkou, a tak místo toho, aby jsme krokovali 50 metrů od auta, kde skončíme před křižovatkou, tak položíme trojúhelník za křižovatku.

Posilovače řízení a brždění

  • Kdy fungují?
  • Můžu řídit bez posilovačů?

Komisař Vám dá následující příklad: „Jedu 60 km/h z kopce v Tatrách, široká silnice, sem tam nějaká dlouhá zatáčka, můžu vypnout motor? Budu potřebovat posilovač řízení a brždění?”

Posilovač řízení se nad 30/40 km/h vypne, jelikož už není potřeba. Slouží tedy pro vyjíždění, parkovaní, prostě všude tam, kde otáčíme koly v nízké rychlosti. Proto ho v tomto příkladu používat nemusíme.

Posilovač brždění potřebovat budeme, jelikož pokud nejsme statní svalovci a nemáme pevné nohy, bude se nám hůře brzdit. Účinnost brzd bez posilovače se zkrátí až na 30%. Samozřejmě se auto dá zastavit bez posilovače brždění, ale musíme na to vynaložit obrovskou sílu.

Žárovky

Poslední perličkou jsou žárovky. Může se nám stát, že je budeme vyměňovat kus za kus, stejné hodnoty, ale stále nám nebudou fungovat. Co s tím? Odpověď je jednoznačná. Zkusit vyměnit pojistku.